8.00 Klokluiden Grote Kerk

10:00 Brandweer demonstratie

10.00 Aubade op het bordes bij het gemeentehuis
Volgens traditie wordt Koningsdag gestart met het hijsen van de Nederlandse vlag en het gezamenlijk zingen van het “Wilhelmus”. Het laat zien dat we trost zijn op ons vaderland en verbondenheid voelen als inwoners, zaken waar we zuinig op moeten zijn! Na het hijsen van de vlag spreekt de burgemeester ons toe. Ook zal de burgemeester bekend maken wie in iedere leeftijdscategorie de mooist gemaakte en versierde knutsel heeft ingeleverd. Dit jaar mogen de kinderen zelf kiezen wat ze maken. Het mag een kleurplaat zijn, een mooie kroon, een tekening van Koning Willem Alexander en/of Koningin Maxima, en ga zo maar door! Hoe groter de fantasie, hoe groter de waardering!

De knutsels kunnen tot 25 april 12:00 uur ingeleverd worden bij bakkerij Marcel Commandeur.

Er zitten ongetwijfeld juweeltjes bij! Tot slot zingen we gezamenlijk het Gelders volkslied: “Gelders Dreven”. De liederen worden met muziek begeleid door de Koninklijke Muziekvereniging “Harmonie” Epe. De geluidsversterking wordt verzorgd door Leo Olthuis. Als afsluiting zingen we met iedereen het Koningslied met een Koningsdansje begeleid door het
recreatie team van camping de Wildhoeve.

10.30 Start kermis

Vanaf 10 uur kunnen we ons, net als gister, weer vermaken op de kermis. Donderdag, vrijdag en zaterdag kunnen we zwaaien en zwieren,
botsen en grijpen, heerlijk snoepgoed halen en schieten.

10.30 uur Koffieconcert in de Grote Kerk

Het koor DeMannen uit Heerde (maar er zingen ook Epenaren mee) vindt het geweldig dat zij op koningsdag in Epe mogen optreden. Op het koffieconcert dat start om 10.15 uur in de Grote Kerk.
Wat kunt u van die DeMannen verwachten?
Het is een koor van 18 leden (we noemen het ook wel eens een ‘vocal group’) dat
entertainment brengt: het publiek moet het leuk vinden!. En daarnaast staat kwaliteit voorop. Meestal wordt er in het Engels gezongen, maar er is ook Nederlandstalig

repertoire. Popmuziek, rock ’n roll, country-folk. De koorleider Marten van de Worp maakt de arrangementen en dat is meestal net even anders dan je verwacht. Nog veel leuker eigenlijk, kom maar eens luisteren. DeMannen zingen op een pittige manier, het plezier moet er van af spatten, maar ook ontroering hoort er bij. Humor, maar ook een vleugje romantiek op z’n tijd.!
Kortom: alles wat een koningsdag nodig heeft.

Tussen het zingen van DeMannen door is er ook orgelmuziek te horen van het unieke Meere-orgel dat de Grote Kerk bezit en dat wordt bespeeld door Ane Mulder en Herman Dalhuisen. Prachtige muziek gespeeld op een geweldig orgel. En ook dat kon voor veel mensen nog wel eens een aangename verrassing zijn. Een ongebruikelijke, maar
veelbelovende combinatie van muziekstijlen.
Een koffieconcert dus dat voor iedereen de moeite waard is.Laat u verrassen!

12.15 – 13.00 uur Orgelbespeling historisch Meere-orgel Grote Kerk

De organisten van de Grote Kerk, Herman Dalhuisen en Ane Mulder, spelen een feestelijk Oranjeprogramma. De kerk is open voor iedereen en natuurlijk is er gratis toegang.

10.30 – 12.00 uur Kinderspelen in en rond de feesttent | Kinderdisco & theater

Na de aubade kunnen de kinderen terecht in het Loeffpark. Er zijn vele activiteiten in en rond de tent. En natuurlijk kunnen de ouders, opa’s en oma’s lekker een kopje koffie nemen terwijl de kinderen zich vermaken met de spelen, lekker aan het springen zijn of zich prachtig laten schminken. Ook de brandweer is van de partij. Je krijgt de tijd om een brandweerauto eens goed van dichtbij te bekijken. Daarnaast geeft de brandweer
demonstraties en mag je ook zelf aan de slag. Tot 12 uur hebben ze alle tijd voor jullie! Is de brandweer te druk, of hou je meer van grijs en groen dan van rood? Dan zijn ook de ezels van Ezelboerderij de Koperen Ezel er nog. Tegen een kleine vergoeding kan je een ritje maken. Ook kun je in de tent sjoelen! Deze kinderspelen worden mede mogelijk gemaakt door camping de Wildhoeve! Thema: Oud hollands.

Neem de tijd, doe wat je wilt en ontdek wat er allemaal is! Voor de ouders en opa’s en oma’s staat de koffie klaar dus doe rustig aan, geen haast!

12:00 Wedstrijd touwtrekken
Op Zaterdag 27 april hebben wij een wedstrijd touwtrekken georganiseerd. Iedereen kan meedoen, Van jong tot oud. Iedereen is ook welkom om te kijken om de teams aan te moedigen! Deelname is mogelijk met heren, dames, combi-team en jeugd teams.
Aanmelden kan via: pr@wilhelminavereniging.nl of via: 0623370373

INCL. LIVE HOLLANDSTALIGE MUZIEK

Je kunt dus een team vormen samen met je buren, familie, of vrienden/vriendinnen van je vereniging of sportclub. Een team kan bestaan uit:
• 6 Heren of
• 9 Dames of
• Combi-team bestaat uit 4 heren en 3 dames
• 6 jeugdleden tot 16 jaar (aparte klasse)
Teams mogen 2 wisselspelers en 1 coach hebben.
Schoeisel mag bestaan uit werkschoenen of sportschoenen. (geen voetbalschoenen)

13.30 Kinderkleedjesmarkt, spijkerbroekhangen en veel uitdaging

Ook in de middag worden activiteiten in en rond de tent georganiseerd. Vanaf 13.30 uur proberen de kinderen hun zakgeld aan te vullen. Ze hebben de kasten en schuur op­geruimd, en alles wat niet meer nodig echt nodig is ligt deze middag op de kleedjes. Voor iedereen is er wel iets, dus neem de tijd en kijk de kleedjes langs.
Deelname voor de kinderkleedjesmarkt is gratis. Volwassenen mogen helpen bij de verkoop, maar als de kinderen weg gaan dient het plekje opgeruimd te worden. Na afloop dient iedereen zijn eigen niet-ver­kochte spullen mee te nemen. Wil je zeker zijn van een plekje? Stuur dan een e-mail naar pr@wilhelminavereniging.nl.
Naast de kleedjesmarkt zijn er vele activiteiten. Je kan je creativiteit los laten gaan bij het knutselen in de tent, maar je kan ook laten zien hoe sterk je bent door mee te doen aan het spijkerbroekhangen.

13:30 de Oldtimer Optocht

Dit jaar wordt voor het eerst op Koningsdag een oldtimer optocht georganiseerd voor oude auto’s, motoren en brommers. Naast oldtimers mogen ook bijzondere cabrio’s en/of sport auto’s deelnemen.
In het centrum van het dorp wordt op Koningsdag op de Hoge weerd verzameld vanaf 13.15 uur. Om 13.30 uur is het vertrek van de oldtimers om een defilé door het dorp te rijden. Langs die route staat het elk jaar vol met enthousiaste toeschouwers. Dit defilé rijden we voor een deel achter de volg auto van de oranjevereniging aan. Het thema is rise and shine! Dit betekent dat het vooral gaat om het showen en niet zo zeer om het rijden. De oldtimers zullen er gelikt uit zien en worden opgesteld op het plein voor de Jumbo Van Andel in Epe zodat het publiek deze rustig kan bewonderen.
Er worden enkele prijzen uitgereikt. Eén voor de mooiste oldtimer en één voor de orgineelste deelnemer. De prijzen zullen om 17:00 uitgereikt worden in de tent! Oranje versiering is geen must maar wordt zeer gewaardeerd! De deelname aan de oldtimerrit is kostenloos. Er zal tijdens de opgestelde show een muziekje en een versnapering zijn tegen een vergoeding.
Zodra een deelnemer is aangemeld voor de rit, zal hij/zij het jaar erop automatisch een uitnodiging ontvangen voor de deelname het jaar erop. Doet u ook mee met uw oldtimer, cabrio, sportauto, brommer of trekker? Op de facebook-pagina van de wilhelminavereniging Epe kunt u zich ook aanmelden en informatie lezen! Aanmelden via
pr@wilhelminavereniging.nl

De optocht start om 13.30 uur van de Hoge Weerd. De route is als volgt:

Hoge Weerd, links af Officiersweg, rechts af Hoofdstraat, links aanhouden voor vervolg Hoofdstraat, Hoofdstraat volgen tot Enkweg, rechts af Enkweg, links af Kapelstraat, rechts af Scheperstraat, rechts af Jagerstraat, links af Roggestraat, rechts af Zwartelandstraat, links af Enkweg, rechts af Oude Wisselseweg, links af Gagelstraat, rechts af Beekstraat, rechts af Emmastraat, links af Hoofdstraat, ontbinding van de optocht bij de ABN-AMRO. Vanaf dit punt kunnen zal de show bij Van Andel op het terrein beginnen.

Om 16.00 uur volgt de prijsuitreiking in de feesttent in het Loeffpark.

14.00 uur Diverse activiteiten in en rond de tent, waaronder het Eper kampioenschap spijkerbroekhangen voor volwassenen

Ook in de middag worden activiteiten in en rond de tent georganiseerd. Je kan jezelf testen op vaardigheden, geduld, snelheid en samenwerking. Deze onderdelen zijn door zowel ouderen als jongeren (kinderen) te doen. Daarnaast hebben we een speciaal onderdeel voor de ouderen toegevoegd. Ja mag hier aan mee doen met 16 jaar en ouder: spijkerbroekhangen! Welke dame en welke heer is het sterkst in de armen en heeft het meeste doorzettingsvermogen? We zijn benieuwd wie de beste spijkerbroekhangers van Epe zullen zijn!

15.15 uur Koningsschieten (vogel- en kruisboogschieten)

Vanaf 14.30 uur kunnen deelnemers zich in de feesttent inschrijven voor het vogelschieten. Deelname is gratis, je moet echter wel 18 jaar of ouder zijn om mee te kunnen doen. Inzet voor deze traditionele wedstrijd is de titel “Koning van het dorp Epe”. De strijd zal, aansluitend aan het eind van de optocht, ongeveer 15.15 uur starten. Voor het er af schieten van de kop, de vleugels, de staart en de romp zijn er prijzen beschikbaar. Degene die het allerlaatste stukje naar beneden weet te halen wordt gehuldigd als Koning van het dorp Epe. Hij/zij zal alle gilde-eer ontvangen, getooid worden met het koningszilver en het recht verkrijgen om mee te dingen om de titel Gemeentekoning tijdens het vogelschieten op zaterdag 4 november. Vorig jaar was Gerda Chaigneau de koning, zij is tevens gemeentekoning geworden, wie stoot haar van de troon?

Inschrijven, op de dag zelf in de tent!

Het vogel- en kruisboogschieten wordt georganiseerd door het Sint Maartensgilde met deskundige begeleiding van Schietvereniging “Prinses Juliana” uit Emst.